Till sidans huvudinnehåll
1/506 (visa lista)

Ordförandes sommarhälsning

Kära medlemmar,

Sommaren är äntligen här med ljusa kvällar, grönskande landskap och förhoppningsvis också möjlighet till återhämtning.

För Svenska Läkaresällskapet har våren präglats av ett intensivt arbete med vårt hälso- och sjukvårdspolitiska program inför valet 2026. Vi har bland annat arrangerat valdebatt, publicerat och distribuerat SLS tematidning "Vårdens vägval" till Sveriges alla läkare, medverkat i en serie debattartiklar i Altinget samt träffat partiernas hälso- och sjukvårdspolitiska talespersoner.

När vi möter politiker, myndigheter och andra beslutsfattare är vårt budskap tydligt. Svensk hälso- och sjukvård behöver långsiktiga lösningar. Vi behöver en starkare primärvård som kan utgöra basen i vården, en fungerande kompetensförsörjning där fortbildning är en självklar del av yrkeslivet, bättre förutsättningar för forskning samt en vård som konsekvent styrs av patienternas behov.

Vi lyfter också vikten av att använda vårdens resurser klokt. Genom arbetet med Kloka Kliniska Val kan vi frigöra resurser till de patienter som behöver dem mest. Vårdens resurser är inte oändliga – därför måste de användas där de gör störst nytta.

Under hösten fortsätter vi arbetet med att föra fram professionens perspektiv i samhällsdebatten. En fråga som blivit alltmer angelägen är hälso- och sjukvårdens beredskap. I en tid präglad av ett försämrat omvärldsläge, klimatrelaterade kriser och ökade krav på vårdens robusthet behöver vi diskutera hur hälso- och sjukvården kan stå stark även under extraordinära förhållanden. Därför kommer SLS under hösten att arrangera en webbinarieserie för att belysa vårdens roll och förutsättningar i kris och krig.

Varmt tack till er alla som på olika sätt bidrar till vårt arbete. Det är genom professionens samlade kunskap och engagemang som vi kan verka för en bättre hälso- och sjukvård.

Nu hoppas jag att ni får möjlighet till välförtjänt vila, tid med nära och kära och nya krafter inför hösten. Själv ser jag fram emot SLS medverkan i Almedalen, där vi bland annat kommer att diskutera forskningens roll i vården, hur vi kan säkra en vård efter behov och hur primärvården kan stärkas.

Jag önskar er en fin sommar!

Catharina Ihre Lundgren
Ordförande, Svenska Läkaresällskapet