Har svensk covid-strategi skyddat ungdomarna?

Sverige valde till skillnad från många andra länder att hålla grundskolorna öppna under Covid-19 pandemin. De fulla konsekvenserna av detta får vi kanske aldrig veta. I denna studie har man valt att undersöka hur svenska ungdomars mentala hälsa drabbats av pandemin.

Till skillnad från många andra länder genomförde Sverige ingen nedstängning av samhället under Covid-19 pandemin, därmed ingen nedstängning av grundskola, endast riktade insatser vid behov samt gymnasiet stängdes ned. Detta medförde att barn och ungdomar gick till grundskolan på ett relativt liknande sätt som tidigare
Tidigare studier från andra länder har pekat åt att stängda skolor och social distansering kan påverka barns mentala hälsa negativt. Att ha goda mekanismer för att hantera stress, emotionell stöttning och distraktioner har visat sig minska den stress som pandemin orsakade hos unga. Skolor kan bidra med detta och på så sätt ha skyddande effekt.
I denna studie valde man att fråga 157 åttondeklassare i Sverige om depressiva symtom och kännetecken samt deras uppfattning om pandemin. Samma grupp ungdomar fick svara på dessa enkäter i september 2020 och sedan ett halvår senare i mars 2021.
Resultatet av undersökningen visade att nivån av depressiva symtom bland ungdomarna var oförändrad vid de två mättillfällena men att de som skattade högre depressiva symtom vid det första tillfället hade högre risk för att ha en mer negativ uppfattning av pandemin ett halvår senare.
Detta kan jämföras med studier från andra länder, exempelvis Storbritannien och Irland där man kunnat se att psykisk ohälsa hos ungdomar ökade under pandemin. Författarna av artikeln menar att en möjlig förklaring är att en öppen skola kan minska risken för psykisk ohälsa som en nedstängning av samhället annars kan innebära. Studien stärker även vad tidigare studier visat att de med redan existerande psykisk ohälsa var mer sårbara för att påverkas negativt av pandemin. Det är därför viktigt att hitta de som är mer sårbara för att kunna stötta dem när så krävs.

Referens: Lilja JL, Augustsson P, Praetorius Björk M, et al. The protective effects of Swedish COVID-19 pandemic strategies on adolescents’ mental health: a longitudinal cohort study. Scandinavian Journal of Public Health. 2024;52(3):354-359. doi:10.1177/14034948241238836

Stipendiat: Emil San Sebastian
Motivering: Jag valde denna artikel eftersom den kändes närmare mig då jag själv gick gymnasiet under pandemin. Gymnasieskolorna stängde tillfälligt ned och jag kommer ihåg att det var mycket debatt om detta var bra eller dålig, och om grundskolan också skulle göra det. Därför tyckte jag det var intressant med en artikel kollade närmare på detta.