”Man missar att kunderna ändå upplever problem”

Nya tankar behövs mer än nya farmaceutiska tjänster, skriver Mikael Hoffmann, ordförande i SLS kommitté för läkemedelsfrågor i en debattreplik publicerad i Läkemedelsvärlden.

REPLIK LÄKEMEDELSVÄRLDEN 2019-11-19 Sveriges apoteksförening, diskuterar genom Fredrik Boström i ett debattinlägg farmaceutiska tjänster som en lösning på problemet att kunder med specifika behov inte alltid kan få sina förskrivna läkemedel på apoteket. Det är att beklaga att apoteksaktörer och apotekspersonal så ofta får klä skott för att läkemedel är restnoterade eller inte finns tillgängliga på det lokala apoteket.

I själva verket är det ju så som Fredrik Boström framför, att trots en mer fragmenterad läkemedelsmarknad så finns i lika hög grad det efterfrågade läkemedlet tillgängligt nu som före apoteksomregleringen. ”Marknadsundersökningen” i SVT omfattade ett fåtal läkemedelsvaror vid ett tillfälle och utgick från redovisad tillgång via FASS.se. Den tog inte alls hänsyn till utbytessystemet eller till att exempelvis en viss förpackningsstorlek utan problem kan ersättas av två andra mindre förpackningar eller vice versa.

Men det är också rimligt att ställa sig frågan varför det är ett återkommande klagomål från allmänhet/kunder/patienter i media och debatt att det läkemedel de har fått förskrivet inte finns på det lokala apoteket.

Svaret är förstås att frågan är mycket komplex. Den beror på utbytessystem, internationella läkemedelskedjor, måste skilja mellan vara och produktnivå och så vidare. Men det räcker trots detta inte att bara redovisa att de krav som ställs på apotekens tillhandahållande uppfylls. Patienten/kunden upplever ändå problem.

Läs hela artikeln

På sls.se använder vi cookies för att din upplevelse ska bli så bra som möjligt. Genom att fortsätta använda vår webbplats accepterar du att cookies används.