
Livslångt lärande i Europa och Sverige
Internationella och nationella organisationer driver frågan – Läkaresällskapet och Läkarförbundet har utarbetat policyer
TEMAARTIKEL LÄKARTIDNINGEN 2019-08-26
Det livslånga lärandet har alltid utgjort en central del av läkaryrket men tagit sig olika uttryck genom åren inom olika länder och specialiteter. Även om livslångt lärande alltid har funnits har det utökats och fördjupats genom ökad internationell kommunikation och genom ny kunskap om metoder för livslångt lärande, såsom »continuous professional development« (CPD) – en kontinuerlig professionell utveckling för att läkaren ska bibehålla och utveckla sin professionalitet.
För Europa har tillkomsten av EU lett till att fler och fler länder arbetat för gemensamma minimistandarder och riktlinjer.
I denna artikel vill vi lyfta fram exempel på hur den europeiska läkarorganisationen European Union of Medical Specialists (UEMS) och den europeiska specialistläkarorganisationen European Society of Intensive Care Medicine (ESICM) har arbetat med att utveckla och harmonisera olika former av undervisning under såväl specialistutbildning som fortbildning. Vidare presenteras hur Svenska läkaresällskapet och Sveriges läkarförbund tagit fram modeller för kompetensutveckling för läkare i Sverige under hela deras tjänstgöringstid.